Scoutdräkt

De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907.

Tanken med scoutskjortan var från början att kläderna inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt, och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter. Idag är tanken egentligen densamma.

Vår scoutdräkt

Sedan 2007 har alla scouter i Sverige en gemensam scoutdräkt som är modern och tilltalar alla åldrar. Man kan välja på skjorta, pikétröja och t-shirt, och det finns både lång och kort ärm, och insvängda och raka modeller. Färgen är petroleumblå. Förslagsvis börjar man med att köpa en skjorta, som är det plagg som lämpar sig bäst för att sy på märken. Halsduk och märken får man av kåren.

Köpa scoutdräkt

Du kan beställa din scoutdräkt från webbshopen Scoutshop.